Met de juiste input van de opdrachtgever kan het beste ontwerp gerealiseerd worden. Een goede samenwerking is daarom van belang. Naast een esthetisch plaatje vind ik functionaliteit van belang. Een goed ontwerp houdt rekening met verschillende zaken zoals ontsluitingen, lichtinval, routing, verhouding en dergelijke.
Daarom maak ik in het begin ook altijd diverse schetsen met diverse opties, en zo komen we samen tot 1 passend geheel die ik vervolgens verder kan uitwerken.
Tijdens een eerste afspraak kunnen we nader kennismaken, nemen we de eisen en wensen door en kunnen we de ruimte(n) doorlopen. Het is altijd fijn om te weten met wie je gaat samenwerken en wat je voor elkaar kunt betekenen. Ik kan mijn werkwijze verder toelichten en op deze manier kan ik de opdracht helder en inzichtelijk maken.
Elke opdracht, vraag, ruimte en gebruiker is uniek daarom wordt de uiteindelijke offerte na de kennismaking op maat gemaakt en digitaal verstuurd.
Minimale afname omvat een Voorlopig en Definitief Ontwerp (VO en DO).
Een totaal ontwerp (VO, DO en BV) geeft de beste aansluiting van alle onderdelen op elkaar en is nodig voor een goed, kloppend plan, inclusief 2d en 3d onderdelen. Ook voor het vervolg.
Een fijne, warme sfeer bereik je niet alleen met juiste vormen en materialen maar een afstemming van verlichting speelt hierin een grote rol.
Daarnaast ontwerp ik met maatwerk onderdelen omdat dit naadloos en passend aansluit op de ruimte. Het functioneert optimaal, is uniek, eigen en materialen en kleuren zijn naar wens hierin te verwerken. Verlichting, domotica en overige onderdelen kunnen mooi weggewerkt worden.
Op deze manier lever ik een prachtig en werkend plan af én wordt het beste uit de designer zelf naar boven gehaald.
Na elke fase bespreken we het plan en zo lopen we het traject door. Ik doe nooit een stap teveel en er is tijdig ruimte voor persoonlijke invloed.
De onderstaande werkwijze is een richtlijn.
De werkwijze zal zich aanpassen aan de opdracht:
Kennismakingsgesprek
Mijn werkwijze kan ik uitleggen en de wensen en eisen kunnen we doornemen. Het is een belangrijk gesprek waar ook de situatie goed kan worden bekeken. De planning en het budget kan worden overlegd.Dit gesprek is vrijblijvend.
Voorbereiding
Inmeten (indien nodig) en fotograferen. Uitwerking Programma van Eisen. Bestaande situatie digitaal maken.
Voorlopig ontwerp
- Analyse bestaand
- Concept
- Sfeer/ moodboard(s)
- vlekken- en structuurplan
- Schetsplan met diverse schetsplattegronden schaal 1:100
- Verhelderende 3d perspectieven (zwart/wit) 1 optie
Definitief ontwerp
- Uitwerking schetsplan naar een DO plattegrond met maatvoering schaal 1:50
- 3D impressies
- Kleur- en materialen aanzet
- Lichtontwerp
- Overleg overige disciplines
Bouwvoorbereiding
- Werktekeningen (o.a.vloerenplan, plafondplan, installatieplan, wandenplan)
- aanzichten
- meubelplan
- lichtplan
- monsters/ kleuren en materialen
- Bepalen hang- en sluitwerk, sanitair, schakelmateriaal e.d.
- Overleg gemeente/welstand (indien nodig)
- Bouwaanvraag (indien nodig)
- Bestek of werkomschrijving (indien nodig)
- Overleg diverse bedrijven voor de prijs
- Offertes/ contracten
- planning
Uitvoeringstekeningen
- Detailtekeningen
- Aanbestedingen
- Overleg aannemer(s) (e.a: interieurbouwer, meubelmaker e.d.)
Regievoering
- Kwaliteitsbewaking
- Wijzigingen in goede banen leiden
- Verzorgen van de oplevering
- Styling
- Aankopen
Het VO, DO en BV omvatten het totaal ontwerp (ontwerptraject). Per fase is gemiddeld 30 uur nodig per (woon)zone, afhankelijk van de grootte.
Een totaal traject is van eerste schets tot en met de oplevering (turn-key) en omvat alle fasen die omschreven zijn in de werkwijze.
- Elke fase wordt gepresenteerd op A3 als PDF en desgewenst gedrukt.- Kosten van derden zijn niet meegenomen. - Werkzaamheden die niet nodig zijn kunnen worden weggelaten (of extra wensen worden toegevoegd)- Een aanpassing gaat mee in de volgende fase- Elke fase wordt afgesloten met een overlegmoment- Regievoering, de voorbereiding, communicatie en overige werkzaamheden gaan op uurbasis (á €85,00)- Prijzen zijn exclusief BTW, reiskosten, repro en leges.
Onze opdrachtgevers bevinden zich in het midden- en hoogsegment en komen uit heel Nederland en daarbuiten.
We dienen de particuliere en de zakelijke markt zoals winkels, kantoren, horeca maar ook zorginstellingen en scholenbouw.
Door het samenwerken met derden kunnen we alle facetten realiseren en uitvoeren en is er een fijne afstemming in de werkzaamheden.
Mochten er voorkeuren zijn voor partijen dan zitten we nergens aan vast en kunnen we naar wens een (bouw) team samenstellen.
Alle overeenkomsten worden gesloten op basis van de Basis Voorwaarden 2001 BNI (BV 2001), of de Standaardvoorwaarden voor de Rechtsverhouding Opdrachtgever Architect (DNR 2011)